Elan 350 prøveseilt

Vi har vært i Slovenia og prøvesilt Elan 350.

Det første som slo oss når vi kom ombord, var at det virker som om båten er mye større enn 35 fot. Cockpiten har dimensjoner som minner mer om 45 fotere. Båten lå ved siden av en Elan 450 som er direkte enorm. Men Elan 350 virket slett ikke liten ved siden av.

DSC_0080

De to rattene sitter helt ut i borde. Det gjør at det blir fin passasje mellom dem og rormannen kan sitte helt ut mot rekka uten å strekke seg mot rattet. Hele utvekslingen til akterstaget er skjult under et deksel i akterdekket og dermed blir det helt ”rent” bak rattene. Foran rattene er layouten som på de større Elan båtene med to vinsjer til tyskerskjøtet, to genoavinsjer og to vinsjer på hyttetaket.

DSC_0082

Båten er som forventet meget stiv når man går rundt på dekk. Dette skyldes den store bredden i vannlinjen akter.

Vi kaster loss og kommer oss ut. Lyden er litt uvant. Det er strømningen over rorene vi hører. På denne båten vil toppen av rorene være i vannskorpen når båten ligger rett og da hører man strømningen over rorene. Bortsett fra dette, merker vi ikke noe til at båten har doble ror. Den styrer kvikt og friksjonen i de doble rattene er mindre enn vi hadde ventet. Men det er helt klart mer friksjon enn vi er vant til fra de øvrige Elan båtene med ett ror.

Seilene kommer opp og vi kommer i gang. Det er moderat vind. Vi starter med 4-5 knop som øker til 8-9 knop. Allerede i 5-6 knops vind kunne man se tydelig hvordan skrogets fasong gjorde bredden i vannlinjen svært lav. På bildet under ser man tydelig hvordan båten flyter på kun en smal stripe av hekken, mens resten er løftet ut av vannet.

DSC_0098

I ettertid har vi fått et nytt bilde av Elan som illustrerer enda bedre:

029X9070

Fartspotensialet er umulig å bedømme skikkelig uten å ha en kjent referanse ved siden av. Men inntrykket var helt klart at dette er en båt som sklir lett selv i lett vind på samme måte som de øvrige Elan båtene.

På forhånd var vi litt skeptiske til rormannens ergonomi da det ikke går an å sitte med et ben på hver side av rattet slik man gjerne gjør. Det er laget et lite lokk i dørken som kan vippes opp slik at man kan støtte seg mot denne når man sitter. Alternativt kan man stå på denne flaten bak rattet på kryss. Det fungerte også bra å sitte på cockpit kanten foran rattene

Så snart det lot seg gjøre fikk vi opp spinnakeren. Båten har en stor masthead spinnaker, men den høye stabiliteten gjør at det føles veldig riktig. Båten skyter fart umiddelbart. Selv om man fosøker å provosere ved å skjære ekstremt for maks krengning, kreves minimalt rorutslag for å holde kursen. Her er det helt klart store reserver. Cockpiten er deilig å jobbe i når man kjører spinnaker. Det er meget god plass. En detalj vi likte var at det er lagt non-skid mønster på hyttetaket helt akter hvor man gjerne står og støtter seg når man står på dekk og trimmer.

Stueplass:

Det er et stort stureom i cockpit bak toalettet. Her er plass til det meste, men det er vanskelig å organisere det på en bra måte da det bare er et stort dypt rom. Det er et lite rom i tillegg for småting samt et rom for en liten gassflaske.

Ankerbrønnen er romslig og dyp. Det er satt av plass til en vinsj. Denne monteres slik at motor og alle elektriske koplinger kommer inne i båten og dermed ikke utsettes for saltvann. Ankerrullen er demonterbar.

Under dekk:

Båten er meget romslig til å være en sportslig båt på 35 fot.

Salongen er romslig med U-sofa på babord side og rett benk på styrbord side. Masten går gjennom midten av bordet. Dette er det mange som ikke liker. Ståhøyden i salongen må være ca 190.

DSC_0074

Skapene i salongen og i sovekabinene kan demonteres for seriøs regattaseiling

Begge sovekabinene er store. Den største er akterkabinen som virket vesentlig romsligere enn akterkabinene på Elan 410.

DSC_0076

DSC_0079

Det er bra med skap i begge sovekabinene.

I byssa er det en del skap, men her må man nok bruke noen av skapene i salongen til tallerker etc. Skapene i salongen var forholdsvis store. Men etter vår oppfatning noe upraktiske. Det var ingen hyller i dem og dermed blir det veldig vanskelig å utnytte volumet på en effektiv måte.

DSC_0077

Vi er av den oppfatning at båten har et stort potensiale for alle som liker å seile fort og klarer seg med to sovekabiner.

Advertisements

Kommentarer er stengt.

%d bloggers like this: