«Elanor» under seil

Vår første Elan 350 er nå kommet og har seilt i to uker.

«Studio Hansson» har hjulpet oss med flotte bilder og film.

e350_spin

elanor_jibreach

elanor_spin_aft
foto: «Studio Hansson»

Båten svarer absolutt til forventningene. Så langt har vi seilt ca 200 nautiske. Det aller meste av dette har vært unnavind med spinnaker. Båten bærer spinnakeren på en suveren måte. Vi går typisk 15-20 grader høyere i samme vindstyrke i forhold til Elan 410 før vi får for mye press.

Rorkontrollen er helt eksepsjonell. Med referanse til Elan 410 som er kjent for det samme, er dette en ny verden. Man kan seile med ekstrem krengning uten å miste kontroll. Dette gjør skarpe spinnaker slører til en lek.

Det har vært mye synsing om hvorvidt båten kom til å plane og hvor mye vind som skulle til. Alle har vært enige om at vekten er kritisk. Nå har seilt i «ferie trim». Det betyr minimum 500 kg mer vekt enn i regattatrim. Selv i denne konfigurasjonen planer båten lett. Det virker som om 15 kts TWS (True Wind Speed) er grensen. Med TWA (true wind angle) 125 grader og 15 knops vind begynner den å plane.

Farten på slør er det ingenting å si på. Vi seiler betydelig fortere enn Elan 410 fra ca 10 kts TWS og oppover. I lett vind er vi litt mer usikre. Det virker litt om om båten kvikner veldig til når den får litt mer trykk.

Vi har kjørt spinnakeren litt andereldes enn på Elan 410. På denne båten bruker vi bauspydet til tackline. Dette gir oss muligheten til å kjøre med bauspyd på skarpe vinkler, for så å brase opp med bommen når man går dypere. Dette fungerer meget bra. En annen fordel er at man da har muligheten til å jibbe «inside». Vi har eksperimentert litt med begge varianter. I lett til moderat vind foretrekker vi «inside».

Kryss har vi ikke fått testet godt nok enda. Det er vanskelig å vurdere fart og høyde uten å ha en kjent referanse ved siden av. Vi har seilt forbi de båtene vi har sett, men det betyr ingenting. De fleste er på tur og seiler ikke optimalt. (for to dager siden raste vi forbi en 31.7 med spinnaker. I det vi passerte så vi at han hadde satt sin asymmetriske spinnaker bak frem).

Det føles bra og i følge instrumentene går det fort, men det er for mange usikkerheter i kalibrering etc til å sine noe absolutt før vi får seilt litt regatta. Riggtrim er vi heller ikke helt i mål med enda.

Neste uke seiler vi «Onestar» (Tor og «Elanor»). Da får vi prøvd oss litt mot båter vi kjenner fra før. Spesielt spennende skal det bli å seile kryss mot Karl Otto i First 40.7 og Lars Petter i 410 og Harald i Elan 380. Dette er alle båter vi kjenner ytelsene til og dette håper vi å lære mye av.

Vi har fått 1.34 i LYS og det betyr at vi skal seile scratch mot First 40.7 og Elan 380.

Lensen føler vi oss trygge på at skal bli grusom….


video: «Studio Hansson»


video: «Studio Hansson»


video: «Studio Hansson»

På filmen under ser man klart fordelen med ASOP. Her går vi gjennom Havstensund med vinden rett bakfra. Dette vill være nesten umulig med bruk av bare bauspyd.

Advertisements

Kommentarer er stengt.

%d bloggers like this: