Elan 350 «Elanor» i One-Star

Elan 350 fikk regatta ilddåpen i årets One Star.

Race 1 gikk fra Hankø til Arendal.

Starten gikk i bokstavelig talt null vind og det tok flere minutter før første båt kom over linjen. Men da kom vinden ganske raskt fra nord og feltet sløret ut mot Færder. Vinden varierte fra 8-12 knop de første timene.

Utover dagen spaknet det, men en kraftig medstrøm førte feltet raskt mot Arendal.

«Elanor» lå hele tiden i nærheten av «Nicoline» (Elan 410 med Lars Petter). I mål ble det 2. plass overall – 2 fattige minutter bak «Optimila» med Simen Løvgren.

Fredag morgen startet race 2. Sydestlig vind på 12-13 knop betydde fokkeslør eller en marginal spinnakerlegg over mot svenskekysten.

«Elanor» heiste spinnaker få minutter etter start, Resten av feltet prioriterte å gå høyt for å kjøre seg ut av motstrømmen.

Turen over Skagerak var brutal. Bølger fra sterk vind natten før gjorde at feltet seilte på slør men i motsjø. Dette ga voldsomme belastninger på utstyret. «Elanor» gikk opp i plan jevnlig bare for brutalt å bli slått ned i fart av en bølge litt større enn de andre. Det gikk uansett fort over fjorden.

Men så kom katastrofen: Autopiloten sa takk for seg uten forvarsel.

Med spinnaker oppe og utsikter til spinnaker kjøring gjennom det meste av natten var en avbryting et tema i flere skunder. Værmeldingen tilsa imidlertid relativt lette forhold og dermed var det bare å fortsette.

Inn mot runding ved Persgrunnen ble det flere jibber. De siste to i mørke. Til slutt måtte spinnakeren ned og fokk opp. Det mest utfordrende var å vite at spinnakeren måtte komme opp igjen før det ble lyst. Det er en utfordring å ikke rote til alle linene i denne operasjonen. Det er MYE tau i denne båten

Det ble en slapp kryss over til Rakkebåen. Uten autopilot ble det et rotete legg. Drivenheten til piloten ble demontert underveis uten å finne noe feil. Båten var ikke lett å få til å gå stabilt uten å styre. totalt sett ble det et elendig legg og vi ble forbiseilt av Hyggen (First 40.7), Glory Days (X-43) og til slutt Habibi (Elan 380).

Etter runding måtte spinnakeren opp igjen. Det var mørkt, trafikk inn mot runding og navigasjon å ta seg av. Dermed måtte vi safe og vente til vi var klar skjærene før spinnakeren kom opp. Simen i «optimila» rotet ikke bort tiden og kom stadig nærmere bakfra.

Spinnaker heisingen var spennede. Hvis noe gikk galt, ville det bli en utfordring å rydde opp med en båt som krevde ror input hvert 20ende sekund for å peke mot riktig fylke.

Det tok tid å forberede, men heisingen var perfekt.

Omsider kom lyset. Etter å ha håndstyrt hele natten var det deilig. Nå gjensto bare sprinten mot mål. Men Simen lå hele tiden i kjølvannet.

På morgenkvisten kom vi i mål. Simen var fremdeles bak, men selvsagt altfor nær. Han seilte et meget bra løp og tok overall seieren. «Elanor» fikk 3. i klassen bak Habibi (Elan 380 med harald Thorstein Lauritz) med samme poengsum og 4, plass overall.

Advertisements

Kommentarer er stengt.

%d bloggers like this: