Berging – Symmetrisk

Å berge spinnaker er kanskje det de fleste frykter mest. Det er imidlertid helt avgjørende å kunne beherske dette i enhver situasjon. Man må aldri seile spinnaker i forhold hvor man ikke føler seg trygg på å få den ned.

Som med all spinnakerhåndtering er imidlertid også dette enkelt når man benytter riktig teknikk. Det er to ting som kan gå galt:

  1. Spinnakeren surrer seg rundt forstaget
  2. Spinnakeren går i vannet

Surring rundt forstaget

Som ved heising, løser man dette problemet enkelt ved å ha et seil i veien. Har man rullefokk, er det bare å rulle den helt ut for å lage mest mulig vindskygge. Da klapper ofte spinnakeren, men det gjør ingenting hvis man er klar til å ta den ned rett etterpå. Har man racing seil og forstagsprofil, heiser man genoaen før man tar spinnakeren ned.

Spinnakeren går i vannet

For å ungå dette må en person ha kontroll på fallet og ikke fire dette raskere enn spinnakeren blir berget inn i båten. Alternativet er trikset beskrevet nederst på siden med fallet i vannet.

Det burde være en selvfølge, men vi nevner det allikevel: Seil aldri spinnaker uten storseilet oppe. Storseilet bruker man til å «gjemme» seg bak og uten dette oppe, er spinnakeren i fri vind hele tiden med påfølgende utfordringer.

Valg av kurs er helt kritisk ved all spinnakerhåndtering. Prinsippet ved nedtagning er det samme som ved heising og jibb: Velg en markant skjæring slik at spinnakeren står stabilt og båten ikke har unødig mye press. I 15 kts TWS vil dette normalt være en skjæring på 160 TWA. Normalt svarer dette ca til at vindexen ligger over kryssmarkøren. Blåser det mer, kan man gjerne gå noen grader dypere og blåser det mindre noen grader høyere.

Selve nedtagingen

Prinsippet ved nedtagingen er at man får spinnakeren inn bak storseilet hvor den vil klappe og bli helt livløs. Deretter fires den kontrollert ned og tas vare på.

Den aller beste måten å gjøre dette på er å ta den i «brevsprekken».  Hvis man seiler med doble skjøter, tar man «lazy bras» (den brasen som ikke er i bruk fordi spinnakeren henger på skjøtet) mellom storseilet og bommen. Når spinnakeren fires, trekker man i dette tauet til spinnakeren kommer inn over bommen. Fordelen med denne metoden er at spinnakeren trekkes tett inntil storseilet hvor den ligger i le av vinden. Samtidig holdes seilet høyt over både vann og dekksutstyr som kan skade seilet dersom mannskapet er litt for ivrige.

Mange båter har lazy jacks hengende fra masten og ned til bommen. Da kan man ikke ta spinnakeren ned i «brevsprekken».  Nest beste løsning er da å ta ned spinnakeren under bommen. Forøvrig blir teknikken den samme.

Triks:

Dersom man er alene, kan det være lurt å kaste enden av spinnakerfallet i sjøen slik at det henger bak båten. Dette har to fordeler:

  1. Man sikrer at det ikke er tvinn i fallet
  2. Friksjonen i vannet gjør at man normalt kan bare åpne clutchen og trekke seilet ned

På filmen under blir ikke genoaen heist. Dette skyldes ren latskap da formålet med denne seilturen kun var å lage videoen. Normalt heiser vi alltid genoaen først.

Advertisements

Kommentarer er stengt.

%d bloggers like this: