Heising – symmetrisk

Å sette spinnaker er ingen kunst, bare man gjør det med riktig teknikk. Det største faremomentet er at spinnakeren kan surre seg rundt forstaget. For å unngå at dette skjer, bør man sørge for å ha et seil i veien.

Dersom man har en rullegenoa, kan man rulle den delvis ut. Dette vil normalt være tilstrekkelig for å hindre spinnakeren i å surre seg. Seiler man med racing seil og forstagsprofil, er det normale å heise spinnakeren før genoaen tas ned. Har man et helt seil hengende, er det lurt å la skjøte gå så snart spinnakeren er kommet opp. Dette hindrer at strømningen i genoaen roter til strømningen over spinnakeren og gjør det lettere å få spinnakeren til å stå.

Spinnaker sekken plasseres ca midt mellom vantene og pulpiten. Da kan man trekke ut noe av seilet for å kople på skjøter og bras uten at for mye seil blir liggende på dekk. Skjøtehjørnet trekkes til litt foran masten og slakken tas inn på skjøtet. Brashjørnet trekkes helt frem til forstaget slik at det kommer opp til spinnakerbommen.

Det er viktig at båten er på en riktig kurs før heising starter. En markant skjæring (ca 150-165 TWA avhengig av vindstyrke) er det beste. Da vil det være lett å få spinnakeren til å stå stabilt så snart den er oppe.

Heis spinnakeren så raskt som mulig. Dette gjøres best på masten for å unngå friksjon. Den beste løsningen er å ha en clutch på masten eller alternativt en cam-cleat hvis båten ikke er for stor < 37' slik at man slipper å ha en mann i cockpit for å ta inn slakken under heising.

Så snart spinnakeren er oppe, strammes brasen opp og spinnakeren fyller. Deretter må man følge opp med skjøtet og slakker dette så ikke spinnakeren er overtrimmet og dermed forårsaker ønødig mye press og krengning.

Når man heiser på denne måten vil spinnakeren være helt slapp på veien opp og da er det lett å heise den. Trikset er å få den helt opp før den fyller. Så lenge det henger et seil på forstaget, kan ikke noe galt. (NB: Det var ingen juridisk bindende garanti…)

Kommentarer er stengt.